Porsche Cayenne Turbo: Stor og rummelig bil
Porsche har altid været garant for sexede, strømlinede superbiler, der kommer med masser af kræfter. Derfor var der nok en enkelt eller to bilentusiaster, der måtte spærre øjnene op, da Porsche i 00’erne præsenterede deres nyeste tilføjelse til familien. Cayenne var skabt - en fem-dørs sportsvogn, der udover at byde på fart, acceleration og komfort, også kunne tilbyde en stor og rummelig bil i SUV-klassen. Cayenne er i dag en af de mest populære Porscher og det skyldes ikke mindst den alsidighed og praktiske formåen som bilen præsterer. Specielt de seneste års nyeste udgaver af Porsche Cayenne har bevist, at bilen er klar på eventyr. For Porsche Cayennes dynamiske design og oceaner af teknologi, har nemlig givet en fantastisk effektivt og drivkraft på vejen. BIlen er en af de ypperste af sin art, og sætter konkurrenterne til vægs, når det kommer til teknologi og komfort. En Porsche Cayenne er derfor porten til hele verden - den er nemlig forbundet hertil.
For selvom bilen er foran på det teknologiske område, er der heller ingen der slår bilen i alsidighed. Den tjener de mest praktiske formål, og har en utrolig rummelig kombineret med masser af kræfter. BIlen kommer i tre udgaver; Cayenne, Cayenne S og Porsche Cayenne Turbo. Det er netop sidstnævnte turbomodel, der gennemgås i artiklen her.
Jagten efter en praktisk, æstetisk muskelbil slutter med Cayenne Turbo
Hvis man leder efter en sportsvogn med muskler, der både kan tjene praktiske formål, og er en æstetisk stjerne på vejen - så er Porsche Cayenne Turbo måske bilverdenes bedste bud- For den nyeste generation af Porsche Cayenne, er nemlig en fantastisk sportsvogn med en stærk æstetisk profil. Den nyeste model af bilen har fået et designmæssigt løft, så den nu fremstår endnu flottere og mere muskuløs en tidligere versioner af bilen. Den er helt igennem fantastisk at se på med dens sportslige udtryk. De nye LED-lygter i hver sine ende af bilen samt den elegante linjeføring er med til at højne bilens profil. På fronten af bilen er man ikke i tvivl om, at Porsche Cayenne Turbo er en bil med muskler - mange muskler. Den er aldeles hidsig forfra med det dynamiske design, der højner bilens helhedsindtryk. Bagtil kunne Porsche Cayenne Turbo godt ligne en SUV med det nye design på bilens bagende. Dog bør man ikke lade sig narre af Porsche Cayenne Turbos bagende. Der er masser af power, fart og muskler i turboudgaven af Porsche Cayenne.
Specifikationer for Porsche Cayenne Turbo
Porsche Cayenne Turbo er langt den stærkeste blandt Cayennerne. Den effektive turbomotor med 550 hk, giver bilen et nærmest uovervindeligt drive, der i topfart rammer hele 286 kilometer i timen. Det sker samtidig med, at Turboen accelererer fra 0-100 på 4,1 sekund. Det er samtidigt ikke kun vægtmæssigt, hvor bilen er den tungeste af de tre Cayenne-modeller. For Porsche Cayenne Turbo er dobbelt så dyr som standardudgaven. Med en pris begyndende ved 2,63 mio. kr., er Cayenne Turbo både den stærkeste, bedste og dyreste af de tre udgaver af bilen. Det er tilmed også en rigtig benzinsluger - bilen kører nemlig kun mellem 7,1 og 7,4 km pr. liter i gennemsnit, hvilket er det laveste blandt Cayenne-modellerne. Trods det, får man altså alletiders sportsvogs-SUV med masser af fart over feltet.
Porsche Cayenne Turbo vs. Cayenne og Cayenne S
Hvis man sammenligner de tre Cayenne-modeller, er der to overordnede ting at sige om dem. Turbo er bedst, dyrest og hurtigst. Der er ganske enkel flere muskler bag turbomotoren for Porsche Cayenne Turbo, end hvad der er i de to andre modeller.
Porsche Cayenne Turbo:
- Tophastighed: 286 km/t
- Hestekræfter: 550 hk.
- Acceleration: 0-100 på 4,1 sek
- Benzinforbrug: 7,1-7,4 km/ltr. gns
- Pris: fra 2,63 mio. kr.
Porsche Cayenne:
- Tophastighed: 245 km/t
- Hestekræfter: 340 hk.
- Acceleration: 0-100 på 6,9 sek
- Benzinforbrug: 7,9-8,5 km/ltr. gns
- Pris: fra 1,36 mio. kr.
Porsche Cayenne S:
- Tophastighed: 265 km/t
- Hestekræfter: 440 hk.
- Acceleration: 0-100 på 5,2 sek
- Benzinforbrug: 10,6-10,8 km/ltr. gns
- Pris: fra 1,7 mio. kr.