Lupo: Mikrobilen som kan køre langt på literen
Det tyske bilmærke, Volkswagen, har sit hovedsæde i Wolfsburg i Tyskland, og er blandt top 10 over bedst sælgende biler nogensinde. Volkswagen er det bedst sælgende og originale mærke i Volkswagen Group; verdens største bilproducent i 2016. Herudover er Volkswagen den bilproducent i verden, der bruger flest penge på både udvikling og forskning. Volkswagen er altså et solidt, originalt og lækkert mærke, som sikrer kvalitet i din bil både ind- og udvendigt - og Volkswagen Lupo er ingen undtagelse.
VW Lupo er en mikrobilsmodel fra Volkswagen, som første gang kom på markedet i 1998. VW Lupo blev hermed den første europæiske mikrobilsmodel fra Volkswagen. Bilen findes som en tredørs hatchback og fås med fire eller fem sæder. Der er begrænset plads i bagagerummet, men dette kan dog gøres større, når bagsæderne klappes frem. Læs videre i teksten her for at få et yderligere overblik over VW Lupo, motorerne dertil samt de forskellige modeller, som hører ind under VW Lupo.
Motorer i VW Lupo
Volkswagen Lupo fandtes i begyndelse kun med benzinmotorerne og sugedieselmotoren med henholdsvis 50 hk og 75 hk. TDI-motorerne samt Lupo 16V med sin 1,4-liters benzinmotor, 100 hk og et centralt placeret udstødningsenderør fulgte efter i 1999. I år 2000 kom en 8-ventilet version af 1,4-liters benzinmotoren med 60 hk på markedet, hvilket dermed lukkede hullet mellem de to mindste motorer. FSI-modellen, som har 105 hk, og Lupo GTI med sine 125 hk kom yderligere på markedet i år 2000. Det skal her bemærkes, at begge disse modeller er udstyret med karrosseriet fra Lupo 3L TDI. FSI-modellen udgik allerede i 2003, og dermed blev FSI-modellen den eneste version, der ikke formåede at blive produceret frem til 2005 som de øvrige modeller.
VW Lupo 3L TDI
I 1999 kom Lupo 3L TDI på markedet; en bil, som er udstyret med en trecylindret rækkemotor. Bilen har et normforbrug på 2,99 liter dieselolie pr. 100 km, og dérmed blev VW Lupo 3L TDI verdens første seriefremstillede 3-liters-bil. VW Lupo 3L TDI er den mest kendte version af VW Lupo i Danmark, hvorfor der naturligvis har været stor efterspørgsel på netop denne version. VW Lupo har en trecylindret TDI-dieselmotor med 61 hk og på 1,2 liter, og motoren er desuden fremstillet komplet af aluminium. Aluminium og magnesium er yderligere anvendte byggematerialer i denne Lupo 3L TDI, da man ved denne model har satset på en let byggeteknik. Dérfor er også ruderne i denne Lupo 3L TDI fremstillet af tyndere glas end i den almindelige Lupo.
Lupo FSI
VW Lupo FSI kan siges at være en slags benzinudgave af Lupo 3L. Lupo FSI har et brændstofforbrug på cirka 5 liter/100 km. Lupo FSI har den samme automatiserede gearkasse, som også ses hos Lupo 3L-udgaven; dog har denne gearkasse hos Lupo FSI andre udvekslingsforhold. Det ydre design på Lupo FSI-modellen ligner enormt meget Lupo 3L-designet, selvom Lupo FSI dog har en mere almindelig kølergrill og ikke er udstyret med det magnesiumrat, som ses hos Lupo 3L. Det skal bemærkes her, at Lupo FSI kun er blevet markedsført i Tyskland og Østrig, hvorfor Lupo FSI naturligvis ikke har været så popoulær i Danmark som Lupo 3L.
Lupo GTI
VW Lupo blev fremstillet på hovedfabrikken i Wolfsburg fra juni 2000 og frem til 2002, mens den fra 2003 også blev fremstillet i Bruxelles i Belgien. Lupo GTI har en topfart på 205 km/t med sin 1,6-litersmotor, der har 16 ventiler og sekstrins gearkasse, samt en effekt på hele 92 kW og dermed 125 hk. Både motorhjemt, påskruderede forskærme samt dørene er fremstillet af aluminium, og batteriet er monteret i bagenden af bilen for at spare på vægten. Dette har medført, at bilen ikke er inklusiv et reservehjul. Det tekniske design stemmer overens med den teknisk høje kvalitet, idet kabinen er udstyret med sportssæder med røde syninger, pedaler ud af aluminium, rat, som kan højdejusteres, røde sikkerhedsseler, håndbremse af læder og meget meget mere. Solskærmene, tagbeklædningen og fartgrebenevar sorte - i modsætningen til standardudgaven af VW Lupo. Lupo GTI kunne både fås i farverne rød, sort, blå, reflexsølv (silver) og blå-antrazit, og slutteligt bør det bemærkes, at ikke blot teknikken og designet er af høj kvalitet; men også sikkerheden er der taget højde for. Bilen er således, som standard, udstyret med skivebremser og ASR, ESP og ABS.