MG B er en historisk sportsvogn, der stadig imponerer


I 1962 fik verden et helt nyt bildesign, der aldrig før havde set dagens lys. Det var British Motor Corperation, der stod bag den innovative sportsvogn, der allerede dengang tog verden med storm - det er naturligvis MG B’en. En tosædet sportsvogn, der var først på en helt masse punkter, og den dag i dag er bilen stadig uhyre populære. Med god grund. Bilens æstetik og design er uovertruffent, og følelsen af at køre rundt i et stykke sand motorhistorie er svær at slå. Nærmere bestemt var MG B’en en naturlig afløser for den også populære MCA, der i virkeligheden var første skud på stammen på en luksuriøs sportsvogn med to sæder og fire-cylinders motor. Siden forsøgte MG at forbedre og optimere bilen med en lang række nye modeller op gennem 70’erne, 80’erne og senest i 1995. Det lykkedes aldrig at skabe noget, der var ligeså unikt og gennemarbejdet som MG B, der den dag i dag er den ukronede konge hos MG, og for bilentusiaster er modellen ligeså et must-have. MG B havde i forhold til den forrige model fået et markant bedre styresystem, kørekomfort og ydeevne. Bilen var desuden pioner når det kom til sikkerhed. Den var udstyret med såkaldte ‘crash-zones’, der var designet til at øge sikkerheden inde i bilen for føreren og passageren. 

Roadster eller tourer?

Har du aldrig hørt om disse ord, så forstår vi dig godt. For ordene er mere eller mindre tilkoblet bilmodellen MG. Der har længe været diskussion om, hvilken af de to betegnelser den klassiske MG B hører ind under, og differentiering af de to biltermer er meget vigtig for bilentusiaster. Mange har nemlig skelnet mellem MG B som en tourer eller en roadster. Tourer er betegnelsen forbeholdt biler med en exceptionelt stærk motor egnet til længere stræk såsom Porsche 911 eller Ferrari 458 Italia. Den mest præcise grund til, at MG B’en ikke er en roadster er, at den ikke har indbyggede sideruder med rudehejs. MGA er en roadster, mens MGB er en tourer - så kom det på plads. 

Motorevne og design i topklasse

Bilen har siden dens fødsel i 1962 været udstyret med en af British Motor Corperations B-serie motorer. Den var udstyret med en 1,8 liter motor, 95 hestekræfter og to SU-karburatorer. Motoren var nok til at gøre den lette 885kg tunge bil kvik og sjov at køre i. Den præsterede blandt andet at nå fra 0-100 km/t på 12,1 sekunder, hvilket var ganske imponerende dengang. Topfarten var 175 km/t og dens køreevner egnede sig perfekt til lange ture på motorvejen. I dag kører de fleste MG B’er nogenlunde upåklageligt. Den gennemarbejdede motor og gearkasse gør, at bilen stadig klarer sig flot på de danske veje, og med det unikke design er det altså en komplet sportsvogn fra 60’erne og 70’erne. 

 

Roadsteren er blandt de mest udbredte gamle sportsvogne i Danmark, faktisk kører omkring 2000 pragteksemplarer rundt på danske plader. Hvem ville ikke være en af de heldige, der får den helt rigtige opmærksomhed på vejene. Bilen er tidsløs og en designperle i bilhistorien. Designet hos Pininfarina blev et mesterværk og revolutionerede bilverdenen for evigt med de bløde kurver og det selvbærende karrosseri. Bilens udseende appellerer til alle bilelskere, da det er definitionen på en sportsvogn med James Bond-klasse. Selvom bilen lyder som sendt fra himlen, så er prisen endda overkommelig. Det koster nemlig ikke meget mere end en ganske normal personbil koster. Den eneste undskyldning for ikke at få fat i en MG B er det store bøvl med reservedele. Som alle andre gamle biler er det en kamp og en dyr fornøjelse at skaffe reservedele, når noget går i stykker. Heldigvis ligger MG B i den gode ende i forhold til at skaffe reservedele, da der findes utrolig mange MG-ejere og kyndige fagfolk, der kan hjælpe dig. 



? ? ? ? ?

MG B 1,8 Pull Handel

1964 / Manuel / Benzin
kr. 99.995

Mgb 1964 Tidlig model Pull Handel Så dem er der ikke mange af i forhold til de almindelige Bilen er ikke fejlfri men står i brugbar lak med lidt fejl Bilen er næsten rustfri og jeg har lige fået monteret ny kaleche Bil kører og starter som den skal

1.234.567 Km


? ? ? ? ? ? ?

MG B 1,8 GT 95HK 2d

1972 / Manuel / Benzin
kr. 85.000

SUPER FIN OG VELKØRENDE MGB COUPE. EL OVERDRIVE LÆDERINDTRÆK INGEN RUST LAKKEN STÅR MED REPARATIONER OG PATINA ORIGINALT BRITAX SOLTAG HOLDER SYN TIL 2027 EVT BYTTE

100 Km


Tjek bilen før du køber

Undersøg bilen for restgæld

Tjek Bilen



Gratis indrykning af salgsannonce

Indryk din annonce og nå ud til over 400.000 potentielle bilkøbere på bilzonen.dk, bilgalleri.dk, Bilekspressen og tjekbil.dk

Sælg din bil