Hvad er en MPV og hvorfor købe MPV?

Hvad er en MPV og hvorfor købe MPV?

Muligheden for at transportere op til syv personer har gjort MPV’en til en af øjeblikkets stærkeste biltyper. Her guider vi dig gennem MPV’ernes verden.


Hvad er en MPV og hvorfor købe MPV?

PLADS, PLADS OG ATTER plads så langt øjet rækker. Det er netop det, det handler om, når vi retter blikket i retning af MPV’erne. De store rummelige biler, der som type startede med Renault Espace helt tilbage i 1984. Ja, måske før, man kan med lidt god vilje påstå, at et Folkevogns ”Rugbrød” fra 1960’erne var en MPV, altså en absolut rummelig bil med god plads til mange og med komfortabel rum i alle retninger, ikke mindst opad. Med andre ord: En lille bus. Og sådan var Rugbrødet faktisk.


MEN RENAULT LAGDE helt nye alen til, da franskmændene kørte Espace frem for det måbende bilpublikum for 27 år siden. Sæderne kunne dreje i alle retninger, og det var muligt ligefrem at indrette den nye Renault som noget, der kunne minde om en salon.

OG SELV OM vi måske trækker et skævt smil, når vi ser den tids reklame-billeder af den visionære franskmand så var det jo netop dette – tryllerierne med sæderne – der for alvor skabte en MPV.

DE MEST POPULÆRE MPV’er finder vi i MPV’ernes mellemklasse, hvor biler som Renault Scenic, Ford C-Max og Citroën C4 Picasso fører an, her hvor de bedste står på teknik af biler i Golf-klassen. En af de tidligere storsælgere i klassen er Opel Zafira, der gjorde sig til mester netop ved at kunne trylle med sæderne. Ikke nok med at de kunne slås op og ned, ja, nærmest også ud og ind, Opel fandt tricket til at gøre plads til hele syv personer i deres Zafira. Zafira, der deler platform, hjulophæng og motorer med mellemklassebilen Astra – men alligevel har plads til i alt syv personer.

DET KUNSTSTYKKE ER kun muligt, fordi Opel udviklede og udviklede på disse to egenskaber: Udnyttelse af den plads, der nu er til stede på en platform, der også bærer en bil, der ikke er større end en Astra. Plus udviklingen af raffinerede sæder.

HØJ BIL MED vægt på mange siddepladser hver med deres eget separate sæde, egen nakkestøtte og trepunktssele. Det er den direkte vej til en først og fremmest komfortabel bil – og præcist i denne sammenhæng ikke specielt dynamisk bil. Men sådan var det – sådan er det ikke nødvendigvis mere.

Køredynamik i MPV

Langt de fleste bilproducenter vurderer, at mange bilister lægger afgørende vægt på, at deres bil lydigt kører derhen, hvor køreren peger med rattet – det er jo sådan mange oplever køreglæde (spørg bare hos BMW f.eks.) Og når nu de dygtigste ingeniører er i stand til at konstruere og afstemme hjulophæng, der sikrer både komfort og dynamik, så hvorfor ikke...


DEN NYESTE UDGAVE af Volkswagen Touran er ganske dynamisk, seneste Renault Scenic og den 7-personers Grand Scenic er yderligere et nummer præcis på rattet. Og helt i særklasse hvad netop dynamik angår, er de to Ford C-Max og Grand C-Max – køreren sidder lavt i sædet, rattet har den rigtige vinkel og undervognen er sat op, så de to selv i et felt af hatchbacks vil kunne måle sig med de mest dynamiske.

PÅ DEN ANDEN side af den medalje, der er køredynamik er køresikkerhed; i hvert fald den del af sikkerhed, der har med bilens køreegenskaber at gøre. Ingeniørerne taler om en bils aktive sikkerhed, til forskel fra den passive sikkerhed, der er f.eks. crashzoner og airbags.

FOR AT KONSTRUERE en bil med høj aktiv køresikkerhed må ingeniørerne stræbe efter nøjagtig de samme egenskaber, der skaber dynamikken; altså stabilitet, skarp indstyring, evnen til at undgå at krænge, sammenhængen mellem den måde køreren drejer på rattet og reagerer på speederen. Nøjagtigt de samme egenskaber ved affjedringen fører til dynamiske og til sikre køreegenskaber. Derfor har de ”sporty” blandt ingeniørerne heller ikke haft vanskeligt ved at overtale ”sikkerhedsfolkene” om det betimelige i en præcis undervogn.

Sikkerhed i MPV – passiv sikkerhed

Apropos sikkerhed: Den moderne MPV er også "passiv sikker". MPV'en har såvel som hatchbacks og sedan-udgaver indbyggede crashzoner, der er med til at formindske skaden ved kollision. Der er naturligvis hele batteriet af airbags, ja, nogle har endda helt særlige airbags udviklet til biler af denne type. Dernæst er der separate trepunkts-sele og justerbar nakkestøtte ved samtlige fem eller syv pladser.



OG NÅR DET kommer til elektronik som ABS har det jo været en selvfølge så længe nogle kan huske, mens nyeste generation af ESP hører med til MPV'erne i denne klasse.

NYESTE TREND I sikkerhed er forskellige typer af assistenter, elektronik, der kan være med til at advare mod f.eks. utilsigtet vognbaneskift. Den type sikkerhedsudstyr er på vej ind i den MPV-klasse, vi stiller skarpt på her - den kommende Opel Zafira Tourer er et tydeligt eksempel.

CO2 i MPV'er

Jagten på lav CO2-udslip kører overalt i bilindustrien. Porsche bygger nye biler med hybrid, Volkswagen og Opel er blandt bilfabrikanterne, der tilbyder minier med et udslip væsentligt under 100 g CO2 pr. km. Og vel driller udviklingen af elbiler, men de er på vej.



OGSÅ HER ER MPV'erne med fremme. Samtlige biler her i GUIDEN fås både med benzin- og med dieselmotorer efter downsizing-princippet. Især diesel er i sig selv mindre CO2-forurenende end benzin, dertil kommer så det nedsatte udslip som følge af "downsizing", som motoringeniørerne siger til hinanden; udtrykket for en motor, der er mindre i størrelse og som har mere effektiv forbrænding; ikke mindst som følge af avanceret turboteknik og motorstyring.

FORELØBIG (SOMMEREN 2011) Har Renault lagt sig i spidsen i jagten på lav CO2; de helt nye Scenic og Grand Scenic leveres med den nye dieselmotor med navnet Energi dCi 130; i begge biler, også den største Grand Scenic, er udslippet nede på 115 g CO2 pr. km. Den foreløbigt reneste 7-personers MPV, men bare rolig - grænsen bliver yderligere sænket med kommende modeller.

PRÆCIS SOM DER er fordele på begge sider af undervognsmedaljen, dynamik på den ene side og sikkerhed på den anden, er det med den moderne motorteknik: Det lavere CO2-udslip følges præcist af et tilsvarende lavere forbrug.

De mest populære MPV'er 2011

CITROËN C4 GRAND PICASSO
Plusser
   Stil og design
   Komfort
   God plads
Minusser
   Mangel på dynamik


FORD C-MAX
Plusser
   Elegant design
   Motor
   Dynamiske køreegenskaber
   Høje sæder/høj kabine
Minusser
   Kun plads til fem

OPEL ZAFIRA
Zafira Sports Tourer er endnu så ny, at vi ikke har testet den. Derfor er der endnu ingen vurderinger af bilen.

RENAULT GRAND SCENIC
Plusser
   Effekt og moment
   CO2-udslip
   Komfort
Minusser
   "Fransk" image
   Gearskifte

VOLKSWAGEN TOURAN
Plusser
   Plads til syv
   Rene motorer
   Dynamik
Minusser
   Pris

Tilmeld dig vores ugentlige nyhedsbrev



Følg os



comments powered by Disqus

Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Du kan oprette en gratis annonce med ét billede.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her